perjantai 15. maaliskuuta 2013

Wannabe patient already

Kärsivällisyys.

Se hyveistä ehkä hankalin saavuttaa, koska ainakin itse haluaisin olla kärsivällinen jo nyt. Kun ei vain malta odottaa sitä hetkeä, että olisi kärsivällinen, mutta heti kun lopettaisin sen odottamisen, minusta tulisi sellainen.

Ähh.

Mieti hetki jotain asiaa, jonka haluaisit kovasti saavuttaa. Joku hetki, johon haluaisit juosta, tai jokin asia, jonka haluaisit saada - mutta juuri nyt, syystä tai kolmannesta, et vain voi. Ja sitten tulee se tyyppi, jolla on elämässä kaikki hyvin ja sanoo: "Odota vain, ole kärsivällinen. Odotus palkitaan."

Olen äärimmäisen huono tuossa. Kamppailen päivittäin kärsimättömänä, odottaen ajan kulumista. Tai sitten odotan postista pakettia ja närkästyn kun en yhteen viikkoon sitä saa. Viikkoon. Onhan se nyt pitkä aika. Me siis joudumme olemaan kärsivällisiä odottaessamme jotakin.

"Oman nimeni tähden minä olen pitkämielinen. Jotta minua yhäti ylistettäisiin, minä hillitsen vihani enkä tuhoa sinua." Jes 48:9

Jumalasta sanotaan, että hän on pitkämielinen ja kärsivällinen. On kai pakko, jos meinaa katsella pidempään tätä ihmisten touhua. Mitä Herra sitten haluaa, miksi hänen pitää olla kärsivällinen? Miksi hän ilmoittaa olevansa kärsivällinen?

Monissa kohdin pitkämielisyyden perään Vanhassa Testamentissa liitetään sanat: "ja hänen hyvyytensä on suuri." (esim. 4. Moos 14:18; Neh 9:17; Ps 86:15; Joel 2:13) Kärsivällisyyden voi kai katsoa olevan merkki suuresta hyvyydestä. Miksi näin? Toisessa Pietarin kirjeessä kirjoitetaan: "Ei Herra vitkastele täyttäessään lupaustaan, vaikka hän joidenkin mielestä on myöhässä. Päinvastoin: hän on kärsivällinen teitä kohtaan, koska ei halua kenenkään tuhoutuvan, vaan tahtoo, että kaikki kääntyisivät." (2.Piet 3:9)

Herra odottaa kärsivällisesti, hyvyydessään hän tahtoo, että kaikki kääntyisivät. Siihen tarvitaan ilmeisesti ihmisten kohdalla kärsivällisyyttä, aikaa. Nooan aikana "syntien mitan" tullessa täyteen Herra rankaisi syntistä kansaa vedenpaisumuksella. Sen jälkeen moista ei tule tapahtumaan. Herran suuri hyvyys ja armollisuus johtavat kärsivällisyyteen ihmistä kohtaan.

Se on suomeksi muuten hauska sana, kärsivällinen. Näyttäisi olevan samaa juurta "kärsiä; kokea kipua/tuskaa" sanan kanssa. Hän on kärsivällinen, meidän vuoksemme. Hän kokee tuskaa, meidän puolestamme.

Mutta miksi? Miksi Jumalan pitäisi kärsiä meidän puolestamme? Jesajan kohta edellä antaa siihenkin vastauksen: "Oman nimeni tähden minä olen pitkämielinen."

Aikoinaan eräs Jeesus -mies kulki Israelissa lausuen itsestään näin: "Minä olen..." monta monta kertaa. Hyvä paimen, maailman valo, elämän leipä ja niin edelleen. Tämä samainen "Minä olen..." muoto löytyy Vanhasta Testamentista Jumalan ilmoittaessaan nimensä Moosekselle: "Minä olen se, joka olen." Jeesus kutsuu itseään siis Jumalan nimellä, mikä taas tuo ajatukseni siihen, että Jeesus on myös Jumalan nimi. Ja tämän nimen tähden hän lausuu:

"Oman nimeni tähden minä olen pitkämielinen. -- Pitkämielisyydessään hän jätti menneen ajan synnit rankaisematta." (Jes 48:9; Room 3:25b)

Ja se nimihän merkitsi: Herra pelastaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ei kommentointi väärin oo, jopa ihan suotavaa! Ikävähän tässä muuten tulee pitää blpgia keskenänsä.